Banana & Hazel Bread, variant 2

 
Har tidigare gjort detta underbara "bröd" med DETTA recept. Åter igen hade jag bananer liggandes så kände mig lite tvungen till att göra det en gång till, dock med lite ändringar i receptet. Ville testa om man kunde byta ut sockret och det vita mjölet helt, mot saker som jag redan hade hemma i skafferiet. Resultatet? Mjo helt okej om aningen svårt att skära fina skivor. Men kan även bero på att jag inte lät brödet få svalna helt.. Men helt klart lika gott som den första varianten! 
 
♥ ca 16 skivor ♥
2 dl fint rågmjöl
1,5 dl Grahamsmjöl
0,5 dl fiberhavregryn 
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt (eller gör som jag och använd ögonmått ;) )
4 bananer (Jag använde dom 3 jag hade och tillsatte lite naturell lätt-yoghurt för extra konsistens!)
1 ½ dl hasselnötter 
120g rumsvarmt smör
ca 3 msk honung
2 ägg
 
Sätt ugenen på 170 °C.
Smöra en avlång bakform och mjöla kanterna lätt, samt klä botten med bakplåtspapper. 
Blanda ihop mjöl, havregryn, bikarbonat och salt i en bunke.
Mosa bananer och grovhacka nötterna.
Vispa i en annan bunke smör fluffigt och rör ner 1 ägg i taget. 
Tillsätt de mosade bananerna samt nötter och de torra ingredienserna och blanda ihop till en jämn smet. 
Fördela jämnt i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40min. Känn med en provsticka! Torr? Färdig!
Låt kakan få stå 10min innan du sedan stjälper upp den för att svalna helt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0