Banana & Hazel Bread

 

RECEPT UPDATE:
Här kommer receptet från Roy Fares bok, men mina ändringar inom paranteser! 
 
♥ ca 16 skivor ♥
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt (eller gör som jag och använd ögonmått )
4 bananer (Jag använde dom 3 jag hade och tillsatte lite naturell lätt-yoghurt för extra konsistens!)
1 ½ dl valnötter (Jag använde hasselnötter)
120g rumsvarmt smör
1 ½ dl farinsocker
2 ägg
 
Sätt ugenen på 170 °C.
Smöra en avlång bakform och mjöla kanterna lätt, samt klä botten med bakplåtspapper. 
Sikta ihop vetemjöl, bikarbonat och salt i en bunke.
Mosa bananer och grovhacka nötterna.
Vispa i en annan bunke smör och farinsocker fluffigt och vispa sedan ner 1 ägg i taget i denna smörblandning. 
Tillsätt de mosade bananerna samt nötter och de torra ingredienserna och blanda ihop till en jämn smet. 
Fördela jämnt i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40min. Känn med en provsticka! Torr? Färdig!
Låt kakan få stå 10min innan du sedan stjälper upp den för att svalna helt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0