Cheesecake Baileys Brownie

Äntligen fick jag tummen ur och bakade dessa underbara brownies! Himmel så goda de var! Fick tvinga mig själv att endast provsmaka ena hörnet och snabbt lägga ifrån mig biten, annars hade väl alla varit slut vid det här laget..
 
Givetvis kan man göra cheesecakesmeten lite snyggare, men såhär blev det för mig denna invignings-recept-dag! 
 
♥ Brownie med baileys spetsad cheesecake topping till form á 25x25 ♥
Brownie:
250g smör
2 dl kakao
4 ägg (rumsvarma helst)
4 dl strösocker
½ tsk salt
1 tsk vaniljpulver
3 dl vetemjöl 
 
Baileys Cheesecake:
200g philadelphiaost
½ dl socker
1 äggula
½ dl Baileys Orginal Irish Cream (eller annan smak om så önskas. Var lite sugen på att testa min choklad baileys men höll mig till orginalet denna gång).
1,5 dl vetemjöl
 
(Underlättar något ENORMT om man, som jag, mäter upp alla ingredienser innan, samt kör ihop cheesecake-krämen innan så allt bara är att mata i formen sedan. Givetvis valfritt ;) )
 
Sätt ugnen på 175ºC.
Smörj en form och klä botten med bakplåtspapper.
Smält smöret i en ganska så stor kastrull.
Rör ner kakao och socker, och efter det 1 ägg i taget. 
Blanda ihop salt, vaniljpulver och mjöl och rör ner detta i chokladsmeten.
Bre ut smeten jämnt i formen.
 
Vispa ihop philadelphiaosten, socker, äggula och baileys till en jämn smet.
Tillsätt mjölet och blanda in väl. 
Fördela smeten ovanpå chokladsmeten så jämnt du kan, utan att blanda ihop de två lagren. 
Dra en kniv igenom hela "kakan" för att bilda ett slags mönster mellan de två smetarna. Men håll inte på för länge, då allt bara kommer bli ett och samma "lager". 
 
Grädda kakan i mitten av ugnen i 26 minuter och låt svalna innan du sedan skär i bitar! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0