Ljus Tårtbotten

 
Klassisk ljus tårtbotten som blir saftig & god och dessutom hög & fin. Detta är en botten jag verkligen gillar och som liksom växer ordentligt på höjden! 
 
♥ 8 bitar. Passar till form på 15-20cm/diameter ♥ 
• 4 Ägg
• 2 dl Socker
• 1 dl Potatismjöl
• 1 dl Vetemjöl
• 1-2 tsk Bakpulver
• 1-2 tsk Vaniljsocker
 
♥ 12 bitar. Passar till form på 24-26cm/diameter ♥
• 5 Ägg
• 3 dl Socker
• 1 ½ dl Vetemjöl
• 1 ½ dl Potatismjöl
• 2 ½ tsk Bakpulver
• 1-2 tsk Vaniljsocker
 
♥ 16 bitar. Passar till form på 26-28cm/diameter ♥
• 7 Ägg
• 4 dl Socker
• 2 dl Vetemjöl
• 2 dl Potatismjöl
• 3 ½ tsk Bakpulver
• 1-2 tsk Vaniljsocker 
 
♥ Ugn: 175ºC, nedre/mitten delen av ugnen. ♥ Tid: ca 40min
 
Smöra formen och klä sidorna med bakplåtspapper, gärna så att det kommer en bra bit över formens kant. Detta hjälper kakan att bli hög.
Vispa ägg och socker ljust och riktigt pösigt. Låt det få ta några minuter. 
Tillsätt resten av ingredienserna under fortsatt vispning, lite i taget. (Jag mäter alltid upp de torra i en separat bunke och kör några varv med en ballongvisp för att få bort ev. klumpar, samt för att bakpulvret ska bli jämnt fördelat). Häll upp i formen och grädda!
 
Viktigt att låta kakan stå "orörd" i ugnen de första 20minuterna! Sedan kan du kolla om kakan är torr med provsticka. Räkna dock med att det tar minst en halvtimme, beroende på hur stor sats du gör, samt formens storlek. 
Öppnas luckan för tidigt finns risk för att kakan sjunker ihop och blir platt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0