Nyttig(are) Alla Hjärtans Dag Fika

 
Glad alla hjärtans dag på er! ♥ Dagen till ära bjuder jag på en kladdig, chokladig och lite hälsosammare variant på den klassiska kladdkakan, som ALLTID går hem. (Om ni frågar mig). Istället för att spritsa ut grädde så valde jag att bara klicka på små "bollar" och trycka dit en hasselnöt. En väldigt snabblagad och snabbdekorerad kaka blev det, men minst lika god för det.  
 
♥ Recept till form á 16cm i diameter ♥
100g Mörk Choklad
1 stor riven morot
12 dadlar
2dl cashewnötter
2 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
1 tsk salt
1 dl riven kokos
0,5 dl olivolja (går att utesluta och ersätta med alternativt kaffe/lite honung)
 
Sätt ugnen på 175ºC och smörj formen. 
Mixa dadlarna och nötterna fint och häll sedan upp i en bunke.
Smält chokladen och låt stå nedans du blandar i resterande ingredienser i bunken med dadlar och nötter.
Häll sist i chokladen och rör jämnt.
 
Grädda i mitten av ugnen i ca 19 minuter.
Låt kakan få svalna helt i formen innan du lossar den.
Jag valde att sedan ställa kakan på en tallrik med plastfolie över under natten, för att den ska bli extra gosig dagen efter.
Garnera med valfria tillbehör! Jag skivade (som ni ser på bilderna) lite jordgubbar, klickade ut en ytterst liten mängd grädde och toppade med hasselnötter och lite riven kokos i mitten; över ett hack av jordgubbar.  
När den precis tagits ur ugnen! Doftade ljuvligt av mörk choklad i hela lägenheten. Och givetvis sådär härligt kladdig i mitten, precis så som en kladdkaka ska vara! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0