Nyttig(are) Kladdkaka

 
Serverades halvljummen tillsammans med tinade hallon, blåbär och mango. 
 
♥ "Nyttig" Kladdkaka ♥
 
200g Mörk Choklad (Jag valde en 70% från Lindt)
2 rivna morötter 
24 kärnfria dadlar 
4 dl cashewnötter
3 ägg (står 4 i liknande recept men jag hade bara 3st hemma, fungerade uppenbarligen det med)
1 tsk vaniljpulver
Flingsalt efter smak, jag tog ca 1 tsk
2 dl kokos
1 dl olivolja
 
Sätt ugnen på 175°C och smörj en bakform ca 24cm i diameter. 
Smält chokladen, antingen via vattenbad eller i micro. 
Riv morötterna efter smak. Jag valde att riva grovt för lite mer "liv" i kakan. 
Mixa dadlar och nötter och blanda sedan ihop alla ingredienser i en bunke. 
Häll upp i formen och grädda i ca 15-16 minuter. 
Låt den färdiga kakan få svalna på galler och lossa kanterna med kniv nedans den fortfarande är lite varm.
Låt den få svalna helt och bli kall innan servering. (Jag kunde dock inte hålla mig och åt den ljummen, såå gott!)
 
Fri från gluten och utan tillsatt socker, hur bra?
Går lätt att göra laktosfri genom att välja annan choklad, som då är laktosfri i sig. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0