En riktig kladdig kola med choklad krisp

 
Jag älskar när kolan verkligen blir sådär härligt seg, mjuk och nästan smältande i munnen och det är exakt vad dessa kolor är! Dessutom har dom ett fint täcke med chokladkrisp som ger lite tugg och en gnutta havsalt för lite sting. Kan de bli mycket bättre? 
 
♥ Smörkola med Coco Pops och havssalt ♥
 
100g smör
3 dl socker
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
 
Coco Pops
Havssalt/Flingsalt
 
Smält smöret i en kastrull, låt det gärna få brynas lite. 
Tillsätt övriga ingredienser och låt koka upp.
Fortsätt kokningen, rör om någon enstaka gång, tills massan nått en temp på 122°C. (Tempen för en riktigt seg kola. Detta kan ta från 15min upp till 30min, beroende på vilken temp just du vill ha).
Klä en form med bakplåtspapper, ca 20x30, och häll upp när kolan kokat färdigt. 
Strö över Coco Pops samt salt och låt stå/stelna i antingen rumstemperatur ca 6 timmar eller kyl över natt. 
Förvarar du i kyl; ta fram något innan du tänkt skära så kolan hinner mjukna till lite. Detta gör det mycket lättare för att få till bitar utan att behöva ta fram kött kniven ;) 
Klä ev med lite bakplåtspapper för en lite roligare känsla. Dessutom behöver dom inte kladda i sig i varandra vid servering! 
 
Temp. Guide:
122-125ºC - Lagom kokt för en härlig seghet
140-145ºC - Hårda kolor med en något seg mitt.
160ºC - Karamellfast smet
 
Ingen termometer? Gör kulprov!
- Häll lite av smeten i en skål med kallt vatten. 
Går massan att forma till en kula så är kolan färdig!
Går massan att bryta sönder men är lite seg är den lagom för att kallas en hård kola.
Stelnar massan genast så är den karamellklar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0