Pepparkaksdammsugare

 
Tanken idag var att göra cookie balls av den lite halvt misslyckade mjuka pepparkakan från igår, men imorses vart jag istället sugen på att kirra ihop dammsugare och här har vi resultatet! Hur snabbt och enkelt som helst! 
 
♥ Jag använde: ♥
5 dl Kaksmulor, ex. mjuk pepparkaka
50 g smör
2 tsk kakao
ca 2 msk arrak essens
+
Marsipan och choklad till dekorering
 
Rör smöret smidigt och smula ner kakresterna. 
Tillsätt kakaon och essensen och rör jämnt. 
Rulla ca 5 längder och ställ i kylen nedans du kavlar ut marsipanen.
Lägg en rulle i taget på den utkavlade marsipanen och skär av där de två ändarna precis möts, låt det få överlappa något. 
Gör likadant med alla rullar och kyl åter igen i minst 30 min. 
 
Ta ut rullarna och skär bitar i önskad längd. Kyl och smält chokladen, alt. temperera den. 
Ta ut bitarna och doppa ändarna i chokladen, skaka av överflöd och lägg på bakplåtspapper. 
När alla är färdiga förvaras de i kyl/frys!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0