Frukost Muffins

 
Sugen på att lyxa till frukosten lite? Matmuffins är super enkelt att slänga ihop och går att variera i all oändlighet! Dessa gjorde jag igårkväll och lät svalna under bakhandduk tills frukosten idag. Supergoda och sådär underbart mjuka/krämiga med en något krispigare yta. 
 
♥ Grundrecept på 4 normalstora muffins ♥
2 dl Vetemjöl (Eller glutenfri mjölmix om du vill baka glutenfritt)
1 dl fiberhavregryn (Även här kan du välja vanliga havregryn eller glutenfritt)
1 tsk bakpulver
1 ägg
1 1/4 dl lättyoghurt (Eller annan vätska så som valfri mjölk, fil mm. Här kan du välja laktosfria alternativ)
 
 Extra tillägg som jag valde till just denna sats: (Inga mått, bara efter smak/tycke)
Bladspenat
Hasselnötter
Riven parmesan
 
Rör ihop det torra och blanda ner ägg och vätska. Resultatet ska bli en slags smet, lite halv tjock men inte degig! Detta beror lite på vilken vätska ni använder er utav samt vad ni väljer att lägga till för smak.Prova er fram! Känns smeten alldels för hård/degig? Mer vätska. För rinnig? Tillsätt mer utav de torra alt. mer smak-ingredienser. 
 
Grädda i ugnen 30 minuter varav de 5 sista på grilleffekt på 175°C.
Ta ut och låt svalna! Servera gärna med lite marmelad för att få upp lite sötma. 
Andra goda alternativ att använda som komplement till grundreceptet:
• Kanel och äpplebitar
• Morötter, broccoli och ev lite potatis "smulor"
• Skinka, ost och oregano samt en skivad tomat vid toppen.
 
Går som sagt att variera hur mycket som helst! Vet att många även brukar använda socker och smör i smeten, detta utesluter dock jag då jag tycker det är helt onödigt, spec. om det ska ätas till frukost.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0