Topplistan; Chocolate chip cookies

 
Jag fullkomligt älskar choklad, och alla former av "cookies". Kommer ihåg att min mamma alltid köpte med sig en stor chokladcookie från de gamla bageriet hemma i stan när jag var mindre, det var liksom givet val för fika. Dock så finns det ju en sjukt stor uppsjö av dessa himmelska bakverk; sega, crunchiga, släta eller med stora bitar av choklad/nötter.. You name it! Min favorit? Den lite större, något plattare, segare varianten med härliga bitar av choklad. Gud, det ÄR bara så gott! (Typ subway-kakor, förstår ni tanken? Hittat recept på sådana föressten, blir något att testa tills nästa gång!)
 
Dessa varianter, hursomhelst, kommer från Roy Fares bok, United States Of Cakes, och dom slår sig igenom på topplistan dom också. Helt undrbara, på alla plan! Har ni inte testat så borde ni, receptet kommer ut på bloggen inom kort!
RECEPT UPDATE:
 
♥ 15st kakor ♥
70g rumsvarmt smör
1 3/4 dl farinsocker
½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
1 ägg
100g mörk choklad
50g mjölkchoklad
50g vit choklad
 
Ev garnering --> 100g mörk choklad att ringla över! Givetvis valfritt ;) 
 
Sätt ugnen på 175°C. 
Vispa smör, farinsocker och strösocker fluffigt i en bunke och blanda ihop de torra ingredienserna i en annan. 
Rör ner ägget i smörblandningen och tillsätt de torra och arbeta ihop till en deg. 
Grovhacka all choklad och arbeta in. (Känns degen jätte kladdig går det bra att kyla ner den i ca 30 min här. Dock inget jag har behövt göra hitills..)
Dela degen i 15 lika stora bitar och rulla dom till små bollar/kulor. 
Lägg dom glest på plåt och platta till något. 
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min och låt svalna på galler därefter. 
 
När dom svalnat kan du välja att ringla smält choklad över för en extra lyxig känsla! 
Hacka chokladen och smält via vattenbad eller micro. 


Kommentarer
Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Åh dom där kanske man skulle testa att göra :) Ser riktigt goda ut :)

Svar: dom är helt magiska, du kommer inte bli besviken! :)
Dekora ♥

2015-12-21 @ 08:24:27
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0