Maffig Choklad "kladdkaka"

 
Älskar man choklad så älskar man den här. Som vanligt fryser jag ofta ner mina bakverk så dom håller sig längre men ska den serveras tycker jag allt att den ska dekoreras lite också! Ringla smält choklad, pudra florsocker eller vad som helst. Minsta lilla piffar upp väldigt mycket :) 
 
♥ Recept till form á 20 cm i diameter ♥
3 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
150g smält smör
ett "kast" med lite salt
ljus & mörk smält choklad - jag använde ca 2 rader ljus och ca 3 rader mörk.
 
Sätt ugnen på 175ºC.
Smöra en form och lägg ev. bakplåtspapper i botten. 
Smält smöret och chokladen i var sina skålar, men var försiktig med chokladen så den inte bränns vid! 
Blanda ihop alla ingredienser i en och samma bunke, kakan ska ju vara kompakt och kladdig så här behöver man inte vispa något för sig.
Bred ut smeten i formen och jämna till ytan för ett finare slutresultat. 
Grädda i nedre delen/mitten av ugnen i ca 25-30 min.
Känn lite med en sticka för att se hur långt in i kakan som den börjar bli torr. Helst ska den bara vara lite "torr/seg" i kanterna och riktigt kladdig i mitten. Detta kommer sedan stabba till sig i kylen och bli till en perfekt konsistens :) 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0